Ordning och reda ... du blir vad du äter

För att fortsätta på gästbloggarspåret gjorde jag en lite koll vad en bra glassmaskin skulle kosta. Vi har en men den är från stenåldern och går bara att göra lite mer än halvlitern per dag. Med antalet glassugna i denna familjen skulle jag göra glass varje dag.
Det blir nog till att önska en ny modern glassmaskin till jul ;-)
 
 
Ledsamt att vi ska få i oss så uschligt mycket konstgjort och konstigt i det mesta vi äter.
På en bra hemsida/blogg som heter "Äkta Vara" kan vi läsa massor om detta. Jag inser ännu mer än jag ville tro att "mat från råvara är enda sättet att någorlunda veta vad jag serverar och äter"
Någorlunda - ja hur mycket växtgifter och tungmetaller det finns i råvarorna kan jag inte veta ... inte ens om jag köper allt ekologiskt.
 
Hur mycket är vi sedan beredda att satsa för ogiftigt?
Där är de flesta luttrade - till och med miljöpartister som inte alltid lever som de lär.
Hur ofta tar vi bilen i onödan?
Gulligt att bo på landet ... men tar vi bilen nästan varje dag så är det inte så mycket miljötänk.
Kollektivtrafiken byggs ut ... ja fast inget tåg stannar på landet så till stationen tar vi bil. Likaså busstationer som det är så långt mellan på landet så att det "blir bättre" att ta bilen.
 
Ska vi alla bo i stan? ... eller ... alla som bor på landet ska jobba hemifrån?
 
Med det snabba liv vi har nuförtiden är det mycket vi behöver fundera över .. och det har vi inte tid till för vi ska ju hinna så mycket ;-)
 
När jag växte upp skrattade vi åt de äldre som sa "det var bättre förr"
.. visst jag är en av de äldre nu .. tycker det var bättre förr .. men vi borde lärt mer av "förr" och borde ha fler lösningar på miljöproblem .. borde fattat att maten är källan till välmående och därmed inte tillåtet en massa konstgjorda tillsatser ...
JAG borde fattat att läsa och lära mer om biologi och kemi så att jag kunnat välja bort ...
Tänk att det tog halva livet att fatta ;-)
 
Kram från filosofen <3
 
 
 
 
 
#1 - - Yvonne:

Hej det var länge sedan.
vill bara säga: tyvärr räcker det inte med halva livet för att fatta. Det är mycket som händer som jag fortfarande inte kan förstå. kram

#2 - - Robex Lundgren:

fint