Vården nästan gratis!

Jag ska då aldrig klaga på vården i Sverige då det gäller kostnader. Här har vi då satsat för att alla ska kunna lösa sjukhusvistelse. Om ni minns mitt svammel och kostnader och min oro över hur jag skulle ha råd att betala mitt "hotellboende" på sjukhuset så börjar räkningarna rulla in ...
 
Tokigt nog kostar det olika var du bor i landet - alltså vilken landsting du tillhör. För mej hade det varit billigare om Mora lasarett velat operera för där kostade det 80 kr/dygn - att jämföras med Region Skånes 100 kr/dygn.
När jag i min iver rev upp räkningarna och såg summorna sa jag direkt "det måste vara utan mat ... det kommer mera". Vi googlade men ... nä så är det nog ...
 
Tänk vad mycket skattepengar det går åt för att göra det så generöst för oss Sverigemedborgare. Så gott som alla kan ha råd att insjukna. Sen finns det andra baksidor ... om du blir inlagd ofta eller länge så innebär det ju att förutom denna kostnad tickar räkningarna ändå och för till exempel en pensionär med lite pension kan det bli svårt att betala löpande räkningar + sjukhusräkningen.
 
Många klagar på vår sjukvård. Allt är inte bra ... köerna är långa, underbemanning och för få sängplatser är några.
 
Här tänker jag att visst - bygga ut kanske MEN ... även se till att hålla folket friskare. Varje dag kan du läsa i våra medier om matfusk och ohälsa.
 
 
 
Maten - Ekologiskt ska det vara tycker många människor idag. Några ser det som det enda och självklara valet oavsett om ekologiskt kommer från länder lååååångt från oss. Andra tycker ekologiskt i närområdet. Ytterligare andra tycker, först svenskt sen ekologiskt ... men det finns också de i Sverige som är glada att de har mat på bordet. Nog måste vi i ett land som Sverige sträva efter att alla ska ha mat ... och ogiftig mat ... inte nödvändigtvis ekologisk i dagsläget. En certifiering för att odla ekologiskt kostar mycket och kräver mycket. Då har vi kanske inte mat i butiken att köpa. Så vill vi inte ha det väl?
 
En annan orsak till fulla sjukhus och ett olyckligt folk är idealet ... hur vi ska se ut för att duga. Alla behöver visst "byggas om" idag. Ingen kropp är perfekt skapt och det är idealet. Brösten är inte stora eller runda tillräckligt. Munnen ska se ut som om vi pussas - duckface. Är vi överviktiga ska magen opereras eller så ska vi fettsugas ...
Med detta vill jag absolut inte säga att det är fel att "bygga om" eller fixa till sej när det verkligen är befogat, men det kan inte vara befogat att unga söta tjejer/killar ska känna sej fula för någon liten detalj och på så sätt hamna i sjukvården. I psykiatrin eller på annat sätt.
 
Vi måste se insidan och se till att vi alla behövs på något sätt i vårt land. Alla måste få känna sej behövda och älskade.
 
Är ni trötta på mitt svammel nu? Jag ska sluta :-D
 
Jag ska i stället berätta lite om min dag ...
 
Idag hade sonen tid hos GuruAffe ...
Halta Hatte ville med :-)
Vi har så bra samtal och han stärker mej i mitt tänk angående hur vi ska få sonen på fötter och så självständig det går. Men ... halta Hatte är rädd för att hoppa på kryckor i halt väder så jag drog på det ... men.
Tog mod till mej och vi åkte iväg ... utan att jag hade rullstolen med.
 
Inte nog med den uteturen idag ... jag rullade, ihop med son och assistent, också till affären och köpte kvällsmat.
Nog håller jag på att piggna till <3 Härligt!!!! Jag ser fram emot sjukgymnastiken i vår <3
 
En kär vän var också på besök. Tur jag får besök så jag kan vara lite social <3
 
Puss & Kram
Alla hjärtans dag närmar sej.
Ohh vad jag längtar till skidsäsongen är över ;-) vissa dar <3