Spänd som träningsvärk ....

Att se någon nära och kär må dåligt och försöka hjälpa till med lösningen tar på krafterna. Efter ett möte idag kände jag mej först helt tom och sedan kom värken, muskelvärken. Det var svårt att släppa den spänning alla muskler satt sig i. "Av ålder blir man vis" heter det visst och med det vill jag betona vikten av att faktiskt se till att få musklerna att slappna av. 
 
Ett litet yoga liknande pass får det bli innan jag försöker sova.
 
Mötet handlade om skolgång ...
i möten med vuxna får jag ofta känslan att vi ska förutsätta att barn/ungdomar tycker att skolan är trist och jobbig. ... Varför tänker vi så? (Jag gör det inte) 
Jag tänker att all kunskap vi vill ge dem går att göra så kul, lättbegripligt och intressant att ingen elev vill missa en endaste sekund. Allt beror på de vuxna och på deras skicklighet att fånga eleverna och deras intressen och omvandla det till den kunskap du har i uppdrag att lära dem. Prestigelöshet är min ledstjärna ⭐️
 
Lagom stor arbetsbörda på varje lärare krävs .. Stora klasser är fel ... struktur och lättjobbade uppföljningsmatriser i digital miljö kan vara nyckeln till att läraren hinner med. 
Att ha koll på varje elevs kunskapsnivå är viktig och nödvändig ...
Betyg säger egentligen ingenting om kunskap ... utvärderingsbata matriser däremot säger allt.
Nationellt framtagna matriser, ämne för ämne hade fått Sverige att vinna "PISA tävlingen" Det svär jag på ;-)
Utvärderingsbara matriser från det att barnen gör inträde i förskolan till de lämnar grundskolan i samma digitala miljö hela vägen i hela landet. Det hade gjort det busenkelt för skolor att ta emot barn som flyttat och bytt skola.
 
Nu hoppas jag att, efter mina muskler slappnat av och jag att har sovit en stund, ska jag vara redo att se positivt på besluten som togs idag och på ett prestigelöst sätt jobba för förutsättningar att lyckas.
 
Jag måste stå stark och stötta ... det bara är så 💕
 
 
Kram govänner ❤️